Tack och hej, 2020

Tiden går fort när man har roligt!
Jag kan nu med säkerhet också meddela att den går lika fort när man inte har så mycket kul att göra och hitta på. Snart är januari slut och jag har gjort det; alltså inte haft så mycket roligt. Lockdown och sånt ni vet, sedan den 4 januari, men det mesta har ändå varit stängt sedan den 16 december. Allt som är roligt iallafalll. Inga pubar, museer, biografter eller event att gå på. Urtrist! Så var ju för övrigt en stor del av 2020 - eller så känns det iallafall. 
 
Och på tal om förra året: jag tänkte göra en liten summering. Som en årskrönika, för att påminna mig om att det fanns en och annan godbit ändå. Har valt ut en Instgrambild per månad som jag gillar och så lite text. Här kommer det: 
 
 
Januari var som januari ofta är; en ganska stillsam månad. Det blev en del promenader, ett par restaurangbesök (bland annat en bottomless brunch som alternativ nyårsafton i början av månaden) och så en del research inför kommande säsong som reseledare. Bild 1 är från en promenad från Vauxhall till Trafalgar Square, mestadels längst floden. Februari hade två höjdpunkter: den ena var att jag fick besök av en av mina bästa vänner (tänkt om vi ens kunnat föreställa oss att det skulle vara årets sista besökare hemma hos mig i London) och det andra ett reseledaruppdrag med Karibienkryssning och ett par dagar i Florida. På andra bilden badar jag vid Magens Bay på St Thomas, en av de bästa stränderna i Karibiska sjön enligt en del topplistor. Lade till vid fem andra kajer, varav stoppet på St Kitts hamnade i topp. I mars fyllde jag år och det firades med brunch och bubbel, men det bästa var såklart att jag äntligen kom iväg och besökte min kompis i Australien. Vi besökte vingårdar i Hunter Valley, såg vilda kängurus, åt gott och hade det bra. Så gick jag runt i Sydney, såg operahuset och botaniska trädgården och... så blev jag tvungen att avbryta resan innan jag hunnit iväg till Cairns och dyk vid Stora barriärrevet på grund av det som vi alla är så bekanta med nu: Covid-19, som började öka lavinartat väldigt snabbt. Var glad att jag hunnit göra en tvådagars stopover i Singapore innan jag landade i Sydney, för hemresan blev så abrupt och trist. Längtar tills jag kan åka tillbaks och se mer av Australien!
 
I april var det redan lockdown, stängt överallt, förutom nödvändiga butiker som matvarubutiker och apotek. Jag tog ett tillfälligt jobb och packade svenska matvaror som skickades till kunder i hela landet och efter jobbet tog jag promendader genom ett öde, nästan spöklikt London. Mycket märklig känsla att se ett folktomt Piccadilly Circus. Så kom maj och många hade sedan länge planerat att fira V-Day, alltså årsdagen för andra världskriget var slut. Det var 75-årsjubileum och det var tänkt att det skulle vara flyguppvisningar, festivaler, gatufester och annat. Allt ställdes in. Eller nästan iallafall, för lite här och där firade man ändå, bara så mycket stillsammare på sin egna lilla plätt utanför huset. Första och enda gången jag sett folk duka upp på framsidan av huset, fram mot gatan! Juni då? Inställd midsommarresa till Värmland för min del, men hade ett minifirande med arbetskamraterna i Hyde Park efter att vi skickat iväg alla burkar sill och annat gott till våra landsmän som inte heller kom iväg till firandet "hemma" i Sverige. 
 
 
 I juli släpptes det på många restriktioner och det första jag gjorde var att gå till frisören. Sen besökte jag två av mina favoritplatser i London, som återigen öppnade portarna, nämligen Hampton Court Palace och Tower of London. Jag besökte också ett lavendelfält och promenerade längst Regents Canal i norra London. I slutet av månaden vågade jag mig iväg på en kort resa med tåg till slottsruinen Kenilworth Castle och bodde på hotell den enda natten i år (och valde såklart ett med pool). Jag gjorde också ett par dagsutflykter, en till Oxford och en till kusten i Kent och det var underbart att få lite annan luft ett tag! I augusti rullade det ut en kampanj där vi kunde äta på restaurang för halva priset, allt för att hjälpa en bransch som drabbats hårt. Provade flera nya ställen, men också en gammal favorit: Aquavit, där jag åt gravad lax och Janssons frestelse. Lite gott svenskt mitt i London! Började också en ny, temporär tjänst på kontor och trivdes bra! September började med att jag guidade under en dagsutflykt till Midsomer - eller åtminstone ett antal byar och små städer där man filmat den populära tv-serien. En liten grupp på fyra personer och jag, och det blev en fin dag! Avslutade månaden med ett färgglatt besök på God's Own Junkyard, bland fantasiskt neonskyltar i norra London. 
 
I oktober var höjdpunkten ett besök hos en kompis i New Forest. Ännu en skön dag utanför London, mitt i friska luften! Provade också minigolf inomhus, vilket var en kul grej som jag gärna gör om (kommer blogginlägg vid annat tillfälle om detta!). Jag besökte också Chelsea Physic Garden, en fin upplevelse med alla höstfärger. I november var det dags för lockdown och stängda butiker igen, men det hindrade inte London från att julskylta och sätta upp dekorationer på gator och torg. Bild fem med den klassiska telefonkiosken är från en pyntad Bond Street. Så blev det december, men i stället för julfester fick vi fira i stillhet. Jag avbokade min resa till Sverige och fick ställa in min på en ensam jul i London (men jag hade både Janssons, köttbullar, julklappar som kommit med posten och julaftonsträff via messenger med familjen). Halva månaden var staden öppen, men från och med den 16 december blev det hårdare restriktioner igen när vi återigen stängde ner. Det blev inget av med interaktiv julbio - skulle ha sett Love Actually - eller annat kompishäng. Glad över att svenska kyrkan hann ha sin julmarknad och att jag besökte Charles Dickens Museum i julskrud. Fina upplevelser ändå, mitt i tråkigheten. 
 
Det var 2020 det. Ett år som präglades av två eländigheter för min del: Brexit och Covid-19. Förlorade mitt reseledarjobb och det är osäkert när det kommer igång igen. Så många resor och planer fick ställas in och ställas om. Men ändå; jag är frisk och har både tak över huvudet och mat på bordet. Även om min familj  och många vänner är långt borta, så finns de där och tack vare dagens teknologi "ses" vi med jämna mellanrum via messenger. Jag har gjort saker som jag annars inte har tid med och varvat ner på ett ganska gôtt sätt. Det var ett okej år, även om det var så himla mycket tråkigare än jag tänkt och planerat. 
 
Så nu har vi påbörjat ett nytt år. 2021. Vi får se vad det kan ge oss. Håller såklart tummarna för att resorna ska komma i gång igen, att jag ska kunna träffa familjen och kompisarna snart och att det blir en gnutta mer skojigt än det förra. Håll tummarna och håll avstånd!!
 
PS! mitt Instagramkonto är @densvenskaguiden om du vill följa mig och mina dagliga uppdateringar!

Kommentera här: