Lite slott och mycket trädgård

Härom dagen fick jag äntligen besöka min favoritplats i London igen; Hampton Court Palace. Som historienörd med extra intresse för Tudortiden var detta länge på topplistan över platser att besöka och sedan min första visit för några år sedan har jag återkommit så många gånger att jag för länge sedan tappat räkningen. Förutom att gå i Henrik VIII:s fotspår har det också väckt mitt intresse för framför allt den georgianska tiden, men också för kungaparet William och Mary och deras liv här.
 
Just nu är det dock en stor skillnad när man besöker Hampton Court om jag jämför med alla andra gånger jag varit här. Besökare får nämligen inte gå in i slottet i sig, utan bara passera de tre innergårdarna och the Queens staircase för att via den rutten ta sig till trädgården. Detta är en restriktion på grund av coronaviruset, men de hoppas kunna öppna även inomhus så snart som möjligt efter den 4 juli, då även museer kommer kunna att slå upp sina dörrar igen. De har alla varit stängda sedan lockdown startade i slutet av mars. 
 
Så även om jag äntligen fick komma tillbaks så var det mest trädgården jag fick njuta av. Det var så skönt att ligga i skuggan och läsa i en park som verkligen har ytorna för social distansiering (att detta skulle bli en sån viktig del av mitt liv kunde jag inte ens ha föreställt mig när vi firade in 2020!). Hade med mig picknickmat som avnjöts vid den stora fontänen mellan det som är den nya delen av slottet, alltså den del som började byggas under 1690-talet, och den kanal som kallas the Long Water. Så promenerade jag även runt i trädgården såklart. 
 
På södra sidan av slottet finns the Privy Garden, som rekonstruerade 1995 efter att arkeloger hade hittat mönstret av den trädgård som anlagts som kungens egen lilla oas 1702. När kungafamiljen slutade att använda slottet som bostad i mitten av 1700-talet så slutade man också att hålla efter trädgården och den växte mer eller mindre igen. Nu har den åter välklippta buskar, blommor, statyer och en fin fontän i mitten. Annars är granngården min favorit. Brevid Privy Garden ligger the Pond Gardens som är vad man kallar sjunkna trädgårdar. De ligger lite under den vanliga marknivån och är omgärdade av häckar med små fönster till omgivningen, fyllda av blommor och är vackra små miniträdgårdar i den stora helheten. 
 
När det är dags att gå hem får man inte återvända via innergårdarna, utan man har ett enkelriktat system. Istället går man längst örtbäddarna på slottets östra sida till the Wilderness och via rosenträdgården till utgången. De två sistnämnda hör tillsammans med köksträdgården till de områden som vanligen är gratis att besöka, men just nu är de en del av det man betalar entré för. Längst den vägen finns också flera av de tillfälliga korgvävda skulpturer som man placerat ut, bland annat en drake och två riddare som möts på tornerspelsbanan. 
 
Jag hade en väldigt fin dag på Hampton Court Palace, trots att jag inte fick gå runt inne på slottet. Min plan är att när det åter öppnar kommer jag göra en virtuell guidning och hoppas du vill följa med på den. Mer info kommer, så följ mig på Facebook och Instagram @densvenskaguiden för uppdateringar!
 
 
 
 
 
 
1 Lena i Wales och Spanien:

skriven

Så fint där. Det var längesedan jag var där. Hade vänner som bodde ganska nära, så vi gick dit ofta som en skön promenad genom en park som jag glömt namnet på, men det var många undulater eller papegojor i träden.
Ha det bra och ta väl hand om dig!

Kommentera här: