Tusen juleljus

Denna jul blev annorlunda för många. Men ändå, det blev jul, precis som det blir varje år. Jag för min del bestämde mig för några veckor sedan för att inte använda den där flygbiljetten till Sverige, inte bara för att själv undvika att smittas utan också för att inte utsätta min familj och vänner för risken, och inte heller de okända medresenärer jag skulle ha haft på flyg, tåg och buss mellan mitt hem i London och det andra hemma, Värmland. Men, som sagt, det blev jul ändå!
 
Den senaste månaden i London har också varit annorlunda än den vanliga adventstiden. I normala fall är affärera fulla med julshoppare redan i november, men då var det lockdown och mycket var stängt och stilla i London. Från och med den 2 december hade vi några veckor då det igen var öppet i alla butiker, och tyvärr betydde det också att dels gick Londonborna själva ut och dels kom det också en del turister till staden. Viruset frodades, muterade och plötsligt på mindre än en vecka gick vi från lätta restriktioner till att åter igen bo i en stängd stad och där är vi nu. För många betydde detta också att de inte kunde resa hem till sina familjer, varken till släkt i Storbritannien eller med flyg till andra länder, då många av Europas länder i sin tur stängde av trafiken från ön. Som ni kanske vet så blev det till exempel flygförbud från Storbritannien till Sverige. Men igen, det blev ändå jul, fast på ett sätt som många nog inte räknat med och hoppats på. 
 
Hur som helst, under de senaste månaderna har jag med jämna mellanrum gjort promenader i de centrala delarna av London, framförallt efter jobbet när jag ändå varit i stan. Eftersom så få av er hade möjlighet att njuta av den fina julbelysningen på plats så ger jag er ett urval i form av bilder jag tagit. För tänk, det blev jul trots allt och jag hoppas att ni ändå fick en fin julafton, hur den än såg ut. 
 
 
 
 
 
God jul till er alla!
 
 
1 Lena i Wales och Spanien:

skriven

Ett bra och förståndigt val att inte åka. Tänk om alla tänkte så, då hade allt varit så annorlunda för oss här.
Roligt att se lite av London upplyst.
Hoppas julen trots allt blev bra.
God fortsättning!

Kommentera här: