Den nya gamla teatern

Igår besökte jag the Shakespeare's Globe, en kopia av Shakespeares teater i London. Originalet låg visserligen ett par kvarter bort, men denna byggnad är så nära man kan komma 1599 års teater, där ett stort antal av Shakespeares pjäser hade premiär. Idén om återuppbyggnad föddes efter att den amerikanske skådespelaren Sam Wanamaker besökte London och ville se the Globe. Hans besvikelse över att bara hitta en plakett på en vägg födde tanken på att bygga upp en kopia där man än en gång kunde se den store bardens verk spelas inför publik. 
 
1997 stod teatern, uppförd i engelsk ek, färdig och man invigde med pjäsen Henry V. Sedan dess har otaliga uppsättningar visats på scenen och publiken återkommer gång på gång. Det finns både stå- och sittplatser, precis som det gjorde vid 1600-talets början och de billigaste platserna är de samma; stående framför scenen. För några hundra år sedan kostade de en penny, nu är priset £5 och för sittplatserna betalar du mellan £20-45. Eftersom det är en typ av utomhusteater spelar man bara under sommarhalvåret, från april till oktober. Under vintern kan man istället se pjäser på Sam Wanamaker Playhouse som ligger i direkt anslutning till the Globe. Biljetter till samtliga föreställningar hittar du på hemsidan
 
Under mitt besök följde jag både med på den guidade turen inne på teatern och gick runt utställningen som finns belägen under själva salongen. Där kan man följa historien med hjälp av texter och en audioguide. Både den levande guidningen och den inspelade var intressanta, och även om jag har begränsad kunskap om Shakespeare så var det lätt att följa med och också lärorikt. Det gav mig definitivt mersmak för att gå dit och se en pjäs och jag rekommenderar varm ett besök!
 
 
 
 
 

Kommentera här: