Gör en resa bakåt i tiden

Ett av mina favoritmuseum är Museum of London i the City, ganska nära St Paul's Cathedral. Här går du bokstavligen genom stadens rika historia, från forntid till idag och det finns massor och titta på. Jag har haft med besökare i olika åldrar, och 8-åringen var lika intresserad som pensionären. Ett perfekt besöksmål alltså!
 
Jag var länge lite skeptisk mot museet, och nu kan jag inte ens minnas varför. Det är smart och pedagogiskt uppbyggt, man har samlat enormt mycket intressanta grejer och information på ett ställe och man kan tydligt se hur staden växt och förändrats genom årtusenden (även om det gått betydligt fortare de senaste åren...). Första gången jag kom in och möttes av hundra spjutspetsar från långt före Kristi födelse så tänkte jag nog faktiskt att det kunde bli ett tråkigt besök, men sen klev jag in i ett romersk hem, gick vidare till medeltiden och via en film/modell om den stora branden kom jag till det viktorianska London, komplett med butiker, pub och bank - perfekt för historieintresserade barn och vuxna. Den permanenta utställningen avslutas med andra världskriget fram till dagens moderna stad och allra sist, i en lite undangömd alkov kan du se the Lord Mayor of Londons magnifika gyllene vagn. En dag om året tas den ut på gatorna i the City, för den årliga paraden Lord Mayor's Show i november, men under resten av året kan du se den här, komplett med hästar och allt. 
 
Varje tidsepok är tydligt inramad och fylld med föremål och berättelser från den aktuella perioden. Mina favoriter är den nämnda viktorianska staden, det fantastiska dockskåpet från 1700-talet, avdelningen med tiden före och runt den stora branden 1666 och den fina miljön med vaxdockor som visar Vauxhall Pleasure Garden. Vill du se allt i lugn och ro får du räkna med ett par timmar, men det går såklart att se det mesta på en timma (men då är det inte så mycket reflekterande och läsande på skyltar...)
 
Inträdet är gratis, men de har också specialutställningar som kostar en liten slant. Du kan även enkelt lägga en ett par pund till det frivilliga inträdet i någon av alla de stora insamlingsurnor som finns - ett perfekt sätt att bidra till museet, samtidigt som alla har råd att komma dit. Museet passar alla åldrar och brukar vara uppskattat av barn, då det finns mycket att titta på och fråga om, samtidigt som information finns lättillgänglig. St Paul's och Barbican är för övrigt de närmaste stationerna, båda ca 5 minuters promenad bort. 
 
Så nästa gång du är i London, missa inte denna pärla!
 
 
Romersk mosaik 
 
 
Lord Mayor of Londons guldvagn
 
 
En av de första taxibilarna i London
 
1 Bara brittiskt :

skriven

Älskar Museum of London. Välkommen till Svenska resebloggar.

Svar: Jag åxå! Och tack :-)
Den svenska guiden

2 Kari:

skriven

Jeg har vært på flere av Londons museer, men Museum of London har jeg ikke fått med meg. Skal huske dette til jeg klarer å få overtalt mannen til en ny Londontur!

Svar: Det tycker jag; det är väldigt sevärt!
Den svenska guiden

Kommentera här: