Hamburgerspecial!

Idag är det tydligen National Burger Day här i England. Det känns lite som Kanelbullens dag, men mer mättande skulle man kunna säga. De senaste åren har jag och några kompisar besökt mängder av hamburgerior för att hitta den bästa burgare i staden, och nu passar det ju bra att dela med sig av tipsen. Så, för att uppmärksamma denna dag kommer här min guide till Londons bästa hamburgare! Notera att de inte är rangordnade, utan alla serverar toppenkvalitet när det gäller köttfärsbiffar i bröd. Håll till godo, och prova minst ett ställe idag eller nästa gång du är i stan:
 
 Honest Burger
Enkel meny med saftiga burgare - helt perfekta bitar som smakar mer, mer! Deras Cheese med engelska klassikern Stilton är fantastisk, men de andra smakar minst lika bra. Jag sa att jag inte skulle rangordna, men det är ingen slump att Honest nämns först i min lista... Med 15 restauranger i London hittar du säkert en Honest Burger i närheten - den på 4 Market Place ligger bra till om du shoppar på Oxford Street och du hittar även en nära Covent Garden om du råkar befinna dig där. Hitta alla deras burgerställen HÄR. Bokar gärna bord om du vill ha en garanterad plats; deras restauranger är ofta ganska små.
 
 Patty & Bun
Fantastiska burgare, kanske lite kladdiga att förtära men det uppvägs av smaken. Prova Smokey Robinson för en härlig barbequekänsla. Grymt gott! Jag har bara provat deras restaurang på James Street nära Bond Street Station, men nya ställen poppar upp som svampar (eller som deras vegetariska Portobello burger?) så prova den närmaste
 
 Shake Shack
Första gången jag besökte deras restaurang vid Covent Garden gjorde jag och mina vänner misstaget att beställa en enkelburgare - alldeles för liten, iallafall om du är seriöst hungrig och inte bara lite småsugen. De får även ett stort plus i kanten för sina Cheese Fries, inte nyttigt men vansinnigt gott! Det största minuset är det ofta är väldigt mycket folk och det kan vara svårt att få en sittplats, men eftersom det funkar lite som på McDonalds (dvs du beställer, betalar och får maten vid kassan) så kan du ju alltid ta med maten, sätta dig på valfri trottoarkant och titta på all gratisunderhållning medan du äter. De har för övrigt två andra restauranger i London; vid Tottenham Court Road och Westfield Stratford. 
 
 Five Guys
Amerikansk kedja med ett enkelt och genialiskt koncept - bygg din egen favoritburgare! Välj grundburgare och beställ sedan precis vad du vill ha på, utan extra kostnad. Urgoda, perfekt tillagade och bara dina favorittillbehör. Det går liksom inte att göra fel! Första gången jag åt där beställde jag Cajun Fries. Det lät spännande, men var inte nått speciellt så rekommenderar vanliga strips. Five Guys finns bland annat vid Charing Cross, Oxford Circus och Covent Garden. 
 
 MEATMission
eller MEATLiquor eller MEATMarket - samma kedja, samma utmärkta bugare men lite variationer på namnet. MEATMission huserar i en gammal missions- och välgörenhetslokal, därav namnet, och har förutom en smakrik meny även en spännande interiör. Inte lika högljudd som MEATLiquor (där det är svårt att hålla en middagskonversation utan att skrika). Hitta restaurangerna genom att klicka på länkarna i namnen och boka för guds skull bord - vid det första försöket fick vi inte komma in och det var ändå en kväll mitt i veckan. 
 
Förutom dessa vill jag nämna Tommi's Burger Joint, den pyttelilla Dirty Burger i Vauxhall och Bleeker Street som du bland annat kan hitta inne på Spitalfield Market. Goda, riktiga burgare. Helt otippat gör även pubkedjan O'Neills en riktigt bra Wild Boar Burger. Är det nått ställe du ska undvika så är det McDonald's (funkar endast när du nästan svälter ihjäl) och Ed's Diner (ser fint ut i retrostil men har provat flera olika med samma, mediokra resultat). 
ENJOY!
 
 
 
 

Kommentera här: