Ett hav av lavendel

Jag har under flera års tid tänkt att "denna sommaren ska jag åka till ett lavendelfält och lukta på blommor". Har känt till att det finns ett söder om London, men det tog sin lilla tid innan jag äntligen kom iväg. Men, IDAG har jag varit där, på Mayfield Lavender Farm, på gränsen mellan min stora stad och grevskapet Surrey. Så himla vackert och så härligt det doftade. De hade ett litet utomhuscafé och en liten butik också, så köpte nått gott och en liten present. 
 
Om du vill åka hit så är bästa perioden rent generellt i juli. Ofta blommar det vackert redan i slutet av juni, men i år var det tydligen ett par kallare nätter som fördröjde processen lite. Med lite tur är det också lika lila en bit in augusti, men för att vara på den säkra sidan: juli! Räkna med att besöket tar i runda slängar 4-5 timmar. Resan tar drygt en timma enkel väg och vi spenderade runt 1,5 timma på fältet och i butiken. Dock tyckte både jag och mitt sällskap att det var värt tiden, men det beror ju på ens intressen förstås. Blev några fina bilder också och en duktigare fotograf skulle säkert få ut ännu mer av utflykten. Om jag åker dit igen så skulle jag antingen åka lagom tills de öppnar eller sen eftermiddag då man kan räkna med att det nog kan bli glesare med folk. 
 
Hur tar man sig hit från centrala London? Enklast sättet med allmänna kommunikationsmedel är att först ta tåget från Victoria Station till West Croydon och sedan därifrån buss 166 till Oaks Park, som är stoppet alldeles vid entrén till Mayfield. För att betala resan kan du använda Oyster Card eller ditt vanliga bankkort om det har blippfunktion. Entrén till fältet är £4 och de ville gärna att man betalde med kort även där. Kanske ändå bra att ha lite kontanter ifall att, för det är ju ute på landet och jag såg ingen bankomat i buskarna... om det är nått knas på linjen med kortet tänker jag... 
 
Nu är jag hemma igen och jättenöjd med min utflykt!
 
 
 
 
1 Lena i Wales och Spanien:

skriven

Fantastiskt!
Jag tycker jag har mycket lavendel i min trädgård, men upptäcker nu att det inte riktigt stämmer,hi,hi.
Fy, vilket väder vi har i dag, regn och starka vindar här,burrrrrrr!

Svar: Lavendel är underbart! Luktar så himla gott och är vackert också.
Den svenska guiden

Kommentera här: