Makabra mord och en historisk promenad

Efter mitt senaste inlägg bestämde jag mig: Nu är det dags att börja guida igen! Kände att det var så trist med allt och att jag faktiskt kan göra promenader och utflykter utomhus och med social distansering, så nu kör jag. Eller provar iallafall. Visst, det finns inga turister, men det är ju istället ett bra tillfälle för de svenskar som bor här att få veta mer om London och kanske om någon annan bit av England. 
 
Först ut blir den där dagsutflykten till Midsomer. Eller, egentligen till Oxfordshire där man spelat in en hel del avsnitt och scener från serien. Som ni kanske vet så är ju Midsomer ett fiktivt grevskap och man har använt ganska många byar och små städer runt om på den engelska landsbygden, norr och väster om London. Premiären går av stapeln redan på lördag den 5 september. Vi kommer starta i Oxford, besöka två mindre byar innan vi kommer till Wallingford, som i flera avsnitt spelat rollen som Causton och sedan avsluta på en pub i Henley-on-Thames, där Barnaby och Jones tog en pint i avsnittet Last year's model. Vi kommer använda oss av allmänna kommunikationsmedel och gruppen kommer vara ganska liten just med tanke på att kunna hålla avstånd och inte belasta lokaltrafiken för mycket. Det finns ett par platser kvar, om du bor i Storbritannien och vill följa med så maila mig för mer info: [email protected] 
 
Den andra planerade turen kommer gå i London. Det är en av mina absoluta favoriter, där vi går genom the City of London, numera finansdistriket men också där det ursprungliga London låg. Det var här som romarna byggde sin handelsstad Londinium, det var här den medeltida staden låg med sin skyddande stadsmur och det är nu en av Storbritanniens rikaste kommuner. Vi börjar med en snabbversion av historien vid Tower Hill, träffar på Samuel Pepys längst vägen, ser ny arktitektur, kilar genom smala gränder, får veta mer om de gamla skråna som fortfarande finns kvar i the City, får ett och annat pubtips och avslutar sedan vid St Pau's Cathedral, där den första versionen av kyrkan grundlades redan år 604. Lite annat smått och gott kommer med på köpet. Den första promenaden kommer gå av stapeln lördagen den 12 september kl 10, priset kommer vara detsamma som tidigare £10/person och föranmälan till emailadressen ovan är obligatorisk men inte bindande. 
 
Har du idéer om vilka promenader DU skulle vilja att jag arrangerade i London? Igen; maila gärna så kanske de blir mitt nästa tema eller område!
 
 
The City of London
 
1 Lena i Wales och Spanien:

skriven

Bra initiativ!
Men tyvärr bor jag ju till så att det blir svårt att samordna.
Lycka till!

Svar: Ja, det är en bit att resa från Wales förstås Det blev en jättetrevlig dag!
Den svenska guiden

Kommentera här: