Ut på tur, aldrig sur

Det händer ibland att jag vågar mig på resor utanför M25, motorvägsringen som går runt London och för inte så länge sedan kom jag hem från ett sådant äventyr: i drygt tre veckor i augusti reste jag runt i Skottland, både för jobb och som turist och oj, så mycket jag sett och upplevt!
 
Skottland är otroligt rikt på historia och det finns spår av bosättningar från stenåldern, för nästan 10 000 år sedan. Mycket blod har runnit och det sista fältslaget på brittisk mark utkämpades 1746 på heden vid Culloden nära Inverness. Som historienörd med ett visst specialintresse för den serie revolter som kommit att kallas de jakobitiska upproren var ett besök på slagfältet ett måste. Det blev en flera timmar lång visit med en guidad tur, egen promenad runt och ingående studier av det museum som finns i det ganska nybyggda besökscentret. 
 
Inverness i sig är en trevlig medelstor stad med trevliga pubar och butiker. Förutom att den ligger nära Culloden så är den nästan mer känd för närheten till något annat, nämligen Loch Ness där sjöodjuret Nessie sägs bo. Jag passerade längst sjön vid ett par tillfällen, men såg dessvärre inte till damen i fråga. Vad jag däremot såg var Urquhart Castle, en medeltida befästing som numera är en av Skottlands mest välkända och välbesökta ruiner. Vid nästa Skottlandsresa hoppas jag hinna utforska borgen mer noggrannt. 
 
Annars är ju Edinburgh och Glasgow de städer som har flest antal besökare och dessutom är de största i Skottland. Framförallt blev jag förtjust i Edinburgh, med sin urgamla stadskärna runt the Royal Mile och de eleganta kvarteren i New Town. Ett eget utsiktsberg, två slott och en kunglig yatch finns att besöka, men en av mina höjdpunkter var nog ändå Scottish National Museum. Lagom stora avdelningar med intressanta samlingar och just då en specialutställning om Bonnie Prince Charlie och jakobiterna fångade mig i flera timmar. Ett av de trevligaste museum jag besökt! Eftersom jag var i Edinburgh under augusti så hade jag också förmånen att få se Military Tattoo. Innan var jag lite orolig för att det skulle bli långdraget, men det var helt spektakulärt bra! Staden i sig är vänlig och lätt att lära sig hitta i och jag ser fram emot nästa visit. 
 
En annan höjdare på resan var utflykten till ön Mull i Inre Hebriderna. Hit tar du dig lätt från Oban (som förresten är en fin liten stad med ett utmärkt whiskydestilleri och toppenbra fisk- och skaldjursrestauranger) med färja och sedan går det att åka buss åt valfritt håll. Jag och min turistgrupp besökte charmiga Duart Castle, hem för klanen McLeod och fick en spännande tur i det gamla slottet. Om man har mer tid så kan man korsa ön och fortsätta den Iona, den heliga ön sydväst om Mull, där det finns klosterruiner och annat att besöka. Även Tobermory i norr, med sina färgglada hus är en favorit bland besökare. 
 
Det går inte att åka till Skottland utan att prova whisky. Denna urskottska nationaldryck finns på varje pub, i butiker, på hotell och museum och i fickpluntor, ja överallt. I Edinburgh finns The Scotch Whisky Experience nära Edinburgh Castle och många destillerier har både guidade visningar och provsmakning. Jag besökte Glenturret och deras Famous Grouse Experience, där vi fick en mycket intressant rundtur i lokalerna. Den avslutades med en liten provning, dels av deras egen single malt och dels av Famous Grouse där Glenturret är en av de whiskies som blandas för slutprodukten. Är man riktig konnässör så är ett besök på minst ett destilleri inte bara ett alternativ utan ett måste på resan!
 
Jag hann se och uppleva så mycket under mina veckor i Skottland och ser fram emot nästa resa. Då blir det fler slott (hann med tio stycken denna gång!), mer fantastisk natur, fler spännande muséer, goda matupplevelser - ja, jag åt haggis, bland annat en haggisburgare! - och massor av mer historia!
 
 
Fettes College i Edinburgh var inspirationskälla för JK Rowling
när hon beskrev Hogwarth, trollkarlsskolan som Harry Potter går på. 
 
 
Culloden Moor och ett av de små monument som visar var de olika klanerna stod på slagfältet 1746.
 
 
Åt en trevlig middag, relaxade på spa och sov en natt på Airth Castle nära Falkirk
 
 
Highland Cattle är inte en sån vanlig syn som man kan tro i Skottland
 
 
Edinburgh Castle upplyst i skotska rutor under Military Tattoo.

Kommentera här: