Öppet hus

Förra veckan skrev jag ett inlägg om Open House London, och nu är den helgen precis över. Precis som jag sa att jag skulle så gjorde jag lite intressanta studiebesök i byggnader som normalt inte är öppna för allmänheten, men även ett ställe som du kan besöka i London. 
 
Först tänkte jag nämna Guildhall dit jag var igår, för har du tur så kan du faktiskt få titta in här lite när som helst. Eller iallafall när de har öppet och det inte är något evenemang eller middag på gång. Guildhall har funnits på sin nuvarande plats i många hundra år - första gången det omnämnts är på 1100-talet och det nuvarande huvudbyggnaden, en mäktig sal, är från 1400-talet. Det är den administrativa centret för Corporation of London, alltså det styrande organet i the City of London. Här kan det kanske vara på sin plats att nämna att the City of London, även kallat the Square Mile är till stor del det som var det urspungliga London och inte området som många tycker är det centrala London idag (men det beror nog på vem du frågar...). Säger du att du vill bo i city så hamnar du här, inte i närheten av Oxford Circus. 
 
Idag har jag också varit i the City, fast på andra ställen. Först åkte jag till Bishopsgate för att få åka upp till en takterrass med en trädgård och utsikt över staden, men jag var försent ute och fick ingen biljett. Istället knallade jag ner till mitt nästa mål; Drapers Hall. Här huserar the Worshipful Company of Drapers, en av the Citys Livery Companies med anor från medeltiden. Jag har jobbat i en del Livery Halls, men aldrig här och hade bara hört om hur tjusigt det skulle vara. Jag blev inte besviken! När jag ändå var i krokarna så gick jag förbi St Pauls till Stationers Hall också, och även om jag jobbat där många gånger, så var det första gången jag fick gå in genom huvudingången. Trevligt!
 
Innan jag åkte till the City hade jag planerat ett besök på Spencer House, prinsessan Dianas släkthem. Kom dock aldrig dit eftersom jag hörde att det var en sån väldig kö och istället halkade in på ett bananskal på Lancaster House. Hade planerat att gå dit också, men det var obligatorisk förbokning som jag missade, men fick komma in som reserv då några inte dök upp och det är jag glad för. Vilket fantastiskt vackert hus! Idag används det av regeringen och framförallt utrikesdepartementen, men huset har även figurerat i ganska många filmer och tv-serier. Bland annat var det scenen för en bal i serien Downton Abbey. Trots att det inte blev nått besök i Spencer House så är jag nöjd. Mer än nöjd!
 
 
Den medeltida kryptan i Guildhall
 
 
Trapphallen i Lancaster House 
 
 
Drapers Hall
 
 
Fantastiskt tak och kristallkronor i Drapers Hall
 
 
 
 

Kommentera här: