Londons dörrar står öppna!

Som jag väntat!

Den kommande helgen är det äntligen dags för Open House London. Det är ett årligen återkommande event, då i runda tal 800 byggnader öppnas för allmänheten och du bjuds dessutom på inträdet. Många av dem kan man som privatperson bara besöka en gång om året; alltså just denna helg. Förra året råkade jag boka in mig på annat, men i år har jag sett till att ha hela helgen fri så jag kan göra lite studiebesök. 
 
Om du är intresserad så kan du självklart promenera runt planlöst och hoppas att du ramlar in i något kul, men mitt tips är att ha en plan att utgå från. Ikväll ska jag göra research på deras hemsida och kolla vad som kan vara spännande att besöka. Är ganska exhalterad för att vara ärlig *haha*
 
Ett känt landmärke som drar stora skaror är 30 Saint Mary's Axe, eller the Gherkin som den är mer känd som. Första året jag besökte eventet ville jag gärna gå dit. Jag hade hört att det skulle vara en ganska lång kö, men hade kanske inte tänkt mej följande scenario: Jag anlände tio minuter efter att de öppnat och kön ringlade sig lång runt hela kvarteret som en stor ring. Det tog nästa 4 timmar att komma in, men det var ändå värt det! Dessutom gick tiden ändå fort då man rörde sig framåt hela tiden (om än med myrsteg). Arkitekturen var fantastisk och utsikten ett stort plus. 
 
Missa inte heller Westminster Hall som är en del av Houses of Parliament. Det är den äldsta delen av Palace of Westminster och, förutom skattkammaren, det enda som räddades vid branden 1834 som förstörde den tidigare bygganden. Här har det hållits fester med Elizabeth I som värdinna, rättegångar mot rebeller, biskopar och en kung, och här har både Nelson Mandela och Obama hållit tal. Kom tidigt - det är garanterat kö, men mindre än vid the Gherkin.
 
Exempel på andra ställen jag besökt och vill rekommendera är:
* Royal Courts of Justice (Strand, nära Temple Bar) är en fantastisk byggnad från 1800-talet i viktoriansk gotisk stil. Framförallt är det civilrättegångar som hålls här, men även en del brottsmål och du kan delta i små rollspelsrättegångar från gamla mål, titta på fångtransporter och diverse andra aktiviteter. 
* Marlborough House (Pall Mall, brevid St James's Palace) är huvudsäte för the Commonwealth där en stor del av Storbritannien ingår. Tidigare kunglig boning med intressant historia och vacker interiör.
* Horse Guards (Whitehall), ett ypperligt tillfälle att följa med på en guidad tur och se de kungliga vakternas högkvarter från insidan. Bland annat besöker ni general Wellingtons kontor med utsikt över Horse Guards Parade. 
 
Ha en härlig helg (ja, jag vet att det bara är måndag idag, men rätt som det är så är det fredag igen!)
 
 
Högst upp i the Gherkin
 
 
 

Kommentera här: