Magiska Eltham Palace

Igår gjorde jag en utflykt till Eltham Palace och nu tycker jag att alla ska åka dit. Vilken underbar liten pärla, en oas där medeltiden möter art deco. Helt fantastiskt! Jag har så många superlativ så jag är rädd för att tråka ut er, men det är så underbart. 
 
Redan på 1000-talet fanns det en större egendom här och från 1300-talets början och ett par hundra år framåt i tiden bodde kungar och drottningar på Eltham Palace. 1651, under Englands korta tid som republik, såldes det till en privatperson och förföll. När miljonärsparet Courtaulds bestämde sig för att flytta till slottet på 1930-talet renoverades och byggdes det om till det eleganta art decohem som möter dagen besökare.  
 
Den stora entréhallen är inredd i skandinavisk stil, och tittar man noga på väggpanelerna så ser man inlägg av både Italien och Stockholm - både slottet, stadshuset och en Djurgårdsfärja syns. Inte så märkligt som man skulle kunna tro, då makarna Courtaulds var beresta och betagna av vår huvudstad och rummet skapades av den svenske arkitekten och designern Rolf Engströmer. Här, och i de angränsade rummen hölls många fester, och jag kom på mig själv med att nästan förvänta mig att en butler skulle dyka upp med en bricka martinis. En annan framträdande del av slottet är the Great Hall med det fantastiska taket, som för övrigt påminner starkt om taket i en annat Great Hall, nämligen den på Hampton Court Palace. Salen hade under de sämre åren bland annat använts som lada, men renoverades och användes flitigt av paret när de höll sina glamorösa kalas och middagar. 
 
Även om slottet ligger lite i utkanten av London så tar du dig lätt hit med tåg från Waterloo East eller Victoria. Åk till stationen Eltham, en resa på ca 30 min (zone 4) och promenera ca 15 minuter - det är skyltat och lätt att hitta. Tänk på att de oftast har stängt på fredagar och lördagar (jag och mitt sällskap fick åka två gånger, då vi missat denna info första resan som var på en lördag). Om vädret är fint så rekommenderas medhavd picknick i trädgården på baksidan av the Great Hall, eller så kan du fika i cafét som ligger i anslutning till biljettförsäljningen. Vill du veta mer? Klicka på länken: Eltham Palace
 
 
 
 

Kommentera här: